6 кроків до Business intelligence (BI)

 

Бізнес-аналітика (BI) росте як на дріжджах. За даними Gartner, ринок BI та аналітики цього року досягне 16,9 млрд доларів, що на 5,2% більше, ніж минулого року. Це зростання також підтверджується у щорічних списках «Головні пріоритети ІТ-директорів», в яких BI/аналітика посідає перше місце кілька років поспіль.

Внаслідок цього зростання попиту на BI нові і нові інструменти з'являються ліворуч і праворуч. Якщо ви шукаєте рішення для бізнес-аналітики, ви легко знайдете кілька варіантів на вибір.
Велике питання: як дізнатися, який варіант вибрати? Чи збираєтесь ви порівнювати кожен доступний варіант? Можливо, ні.

Пропоную розглянути певну послідовність кроків на шляху до впровадження BI системи.

1. Прийняти рішення

 

За очевидною простотою першого кроку ховається серйозна робота, насамперед, у собі, і серйозні наслідки для бізнесу. Ви повинні чітко усвідомити, що це вам необхідно, і витрачені на встановлення час і гроші не будуть викинуті даремно. Щоб у цьому переконатися, дайте відповідь на кілька найпростіших питань:

   - Вам здається, що ви витрачаєте багато часу на підготовку та прийняття управлінських рішень?
   - Вам не вистачає доступу до повної та детальної інформації про свій бізнес у будь-якому місці за кілька простих натискань кнопки?
   - Ви є прихильником стилю «управління за відхиленнями» і вам необхідно в разі потреби оперативно реагувати на відхилення факту від плану?
Перехід на BI – це перехід із двомірного світу плоских таблиць (типу Excel) у світ із набагато більшими можливостями роботи з даним та значною кількістю вимірювань та налаштувань. Такий перехід можна порівняти з переходом від телефонів кнопок до смартфонів. Для цього користувачеві треба було зробити певне зусилля над собою, перебудувати себе, вивчити нові функції та можливості. Так само і в нашому випадку.

Якщо на всі запитання ви відповіли позитивно, то можна читати про другий крок.
2. Іти в ногу з часом і розуміти. що назад дороги немає.

Треба усвідомлювати, що актуальність — це не постійний стан, а умова. Якщо ви стежите за тим, що відбувається, ви опинитеся в потрібному місці задовго до інших, зайнявши вигідне положення на межі можливостей, що виникають.

Втрата актуальності та значущості
Ніхто не хоче залишитися на узбіччі життя, що стрімко змінюється (тобто бути ізольованим і відкинутим), але саме це і може статися, якщо ви не будете постійно змагатися з конкурентами. Відстаєте за своїми навичками, підготовкою, знанням ринку, зв'язками, здібностями та іншими діловими якостями? На що розраховуєте? Ви перестанете бути актуальним і для компанії, і клієнтів. А якщо це станеться, вас не цінуватимуть. І коли таке трапиться, не дивуйтеся, якщо ключові клієнти (у тому числі і, можливо, ваш роботодавець) знайдуть когось іншого, у кому побачать велику цінність.
Щоб уникнути цього, необхідно в тому числі отримувати своєчасну інформацію про стан справ у компанії, причому не раз на місяць через 20 днів після звітної дати, а максимум через 2-3 дні, а краще сьогодні на вчора. Якісним інструментом у цій справі виступає BI системи.

Можна визначити 4 основні етапи готовності бізнесу та власників до встановлення та роботи з інструментами Business intelligence:

   - Стан, коли не готовий ні власник, ні бізнес коментарів не потребує – тут все зрозуміло…
   - Готовність бізнесу визначається рівнем його прибутковості та здатністю покривати витрати на встановлення та використання інструментів BI. Це дозволяє перейти на новий рівень управління, але власник гальмує процес. Змінити ситуацію може наявність просунутого ТОП-менеджменту. Його аргументи та зацікавленість у переході на новий рівень розвитку та управління можуть залучити власника та зрушити процес з мертвої точки. 
   - Ситуація значно краща, коли є просунутий власник, який розуміє необхідність якісних змін в управлінні. В цьому випадку він стає двигуном і підтягує бізнес, і ТОП-менеджерів до необхідного рівня готовності.
   - Коли готові і власник, і бізнес – настав час переходити до наступного кроку.
3. Вибрати програму.

Тож з чого ж почати? Як ви відокремлюєте хороше від поганого? Зрештою більшість інструментів BI пропонує аналогічні функції. Всі вони будуть створювати звіти та інформаційні панелі. Усі вони дозволять вам проаналізувати ваші дані.
Проте. якщо ви подивитеся трохи глибше, ви знайдете деякі ключові відмінності. Це області, які, на перший погляд, можуть здатися неочевидними, але можуть створити або зруйнувати проект BI. Давайте розглянемо кілька неочевидних областей, які слід шукати у будь-якому рішенні Business Intelligence.
Масштабованість витрат.

Ця область, яка зазвичай не береться до уваги. Організації зазвичай ліцензують рішення BI на основі своїх поточних потреб, але не планують зростання.

Проблема в тому, що багато рішень стають непомірно дорогими в міру зміни ваших потреб. На старті інструмент ліцензували за низькою первісною вартістю, але він вийшов на якомусь етапі з-під контролю у міру її зростання. Вийшло, що замовник вклав час та гроші у рішення. яке він більше не може собі дозволити.
Моя порада: плануйте зростання із самого початку. Я не говорю, що ви повинні купити більше ліцензій. що потрібно. Але ви повинні розуміти, як зміняться витрати, якщо ви додасте більше користувачів. або вирішіть розширювати свої BI додатки в майбутньому. Ви будете здивовані заплутаними структурами ліцензування, які використовують деякі постачальники BI.
"Різні інструменти BI підходять для різних цілей", - пояснює Дірк Гарнер, головний консультант Garner Consulting. "Деякі найкраще обслуговують окремих користувачів, а інші можуть обслуговувати підприємство. Який би інструмент ви не шукали, ви повинні визначити, чи масштабуватиметься він у міру зростання вашого використання та розвитку стратегії вашої компанії. Можливо, ви не бачите в цьому нагальну потребу, але, як тільки ви почнете використовувати новий інструмент BI. і досягнете успіху, інші користувачі теж напевно захочуть з ним попрацювати. Через ці фактори ви повинні вивчити роботу структури витрат на оновлення. Чи є витрати прогресивними залежно від зростання кількості користувачів чи місць? Чи зможете забезпечити фінансування на постійній основі? Чи є багаторівневе ліцензування?"
Можливості самообслуговування.
​
Термін "самообслуговування BI" набув популярності за останні кілька років. Зі зростанням обсягу даних підприємства впроваджують інструменти самообслуговування, які дозволяють кінцевим користувачам самостійно аналізувати дані.

Але є проблема: не кожен інструмент самообслуговування BI дійсно є таким. Деякі вимагають постійного легкого кодування, в той час як інші вимагають серйозніших технічних навичок.
Перш ніж прийняти будь-яке рішення, детально пройдіться по інтерфейсу процесу збирання. Правильним буде підхід, коли професіонали збирають початкову модель за затвердженим ТЗ, а замовник її використовує. І тут " самообслуговування " - відсутність істотного регулярного втручання розробника у процес постійного використання інструмента.
"Справжні інструменти самообслуговування BI - це не просто модні панелі управління, які здаються простими у використанні, але в першу чергу їх мають створювати технічні фахівці", - говорить Бен Тай, засновник та генеральний директор DrivenBI. "Це не вимагає програмування або професійних технічних навичок, сховищ даних або моделювання даних, навіть якщо йдеться про побудову багатовимірного аналізу.
І ці сприятливі для бізнесу фактори повинні залишатися протягом усього життєвого циклу BI - від підготовки даних, побудови аналізу та генерації звітів до обміну результатами, вжиття заходів та співпраці з колегами”.

Незважаючи на простоту роботи з системою, краще програмну частину і її супровід довірити професіоналам.

Тут ми переходимо до наступного кроку.
4. Знайти виконавця

Зростання популярності теми породило зростання великої кількості фахівців, готових впровадити вам все, що захочете. Навіть великі компанії, стикаються з тим, що немає досвідченого постановника завдань. До вас приходять фахівці в основному, від програмного середовища, які не мають досвіду практичної роботи в областях, для вирішення проблем у яких збираються поставити цей інструмент. У результаті розмова відбувається так: «ви скажіть, що вам треба, і ми всі напишемо». Але ж ви не знайомі достатньо з можливістю прикладного використання системи, і відповідно, не можете чітко сказати, що вам від неї потрібно. Результат такої співпраці – ви отримали непотрібний інструмент, який відклали до найкращих часів. Ключовим фактором успіху є спільна робота професіонала у формалізації та постановці завдань із відповідальними представниками замовника. Але модератором у будь-якому разі виступає постановник.
5. Визначити цілі (коло інформації для вітрин).

Щоб уникнути факапа і зрозуміти насамперед, для себе, навіщо вам потрібна BI і яку інформацію ви використовуватимете, необхідно визначити її початкове коло. Можна навіть написати попередній список. Це скоротить час спілкування та з'ясування цілей та завдань системи та допоможе кваліфікованому постановнику завдань зорієнтуватися у ваших потребах та швидше перейти у вашу систему координат. У процесі написання та узгодження технічного завдання ви разом дійдете остаточного рішення за переліком, кількістю зрізів та глибинкою контрольованої за допомогою системи інформації.
6. Впровадити

Не так це страшно, як здається, адже основні моменти були перші 5 кроків.