Епоха інформаційної демократизації.

Ще недавно технології Big Data і бізнес-аналітика, що базується на них, були прерогативою великих і дуже великих компаній, які могли собі дозволити купити техніку для організації сховища даних або заплатити за його використання, найняти значний ІТ відділ для обробки даних і не менший аналітичний відділ для формування необхідних звітів Навіть зараз, коли я розмовляю про використання Business intelligence з власниками або топ-менеджерами невеликих, або середніх компаній, бачу внутрішню напругу, пов'язану насамперед із побоюванням, що ці інструменти виявляться надто непідйомними у фінансовому чи технологічному плані. Це луна вчорашнього дня…
Технологія бізнес-аналітики на її сьогоднішньому етапі розвитку дозволяє невеликим компаніям працювати на одному рівні з великими, коли справа доходить до використання та обробки даних чи формування інформаційних панелей.

Щоразу, коли існуючий технологічний чи технічний ноу-хау проект стає доступним для більшої кількості людей, кажуть, що він був демократизований. Яскравим прикладом із минулого може бути поява мобільних телефонів. Спочатку вони були свого роду предметом розкоші, що підкреслює статус власника, як багатої людини. Але минуло якихось 10 років і значно просунутіші моделі смартфонів з'явилися навіть у школярів молодших класів. Аналогічна ситуація спостерігається у сфері автоматизації процесів аналізу. В останні роки з'явилася можливість миттєвого доступу до величезних обсягів бізнес-інформації у цифровому вигляді (навіть через смартфон). Це означає, що дана технологія справді набула широкого поширення, що призвело до демократизації технології бізнес-аналітики та значного посилення її впливу на процес прийняття оперативних управлінських рішень.
Спрощене пояснення ролі бізнес-аналізу полягає в тому, що він дозволяє різним, у тому числі, невеликим організаціям використовувати та обробляти дані для прискорення процесів прийняття рішень та підвищення їхнього якісного рівня. Традиційна схема бізнес-аналізу, як правило, включає програмне забезпечення, апаратне забезпечення та платформи, призначені для того, щоб підприємства могли отримувати, обробляти, аналізувати, перетворювати, подавати дані. Сама по собі BI не є чимось новим і великі корпорації по всьому світу використовують його різні форми протягом десятиліть. Концепція BI з'явилася приблизно у 1996 році, коли у звіті Gartner Group говорилося, що «до 2000 року на перспективних підприємствах з'явиться «інформаційна демократія», а інформація та програми Business Intelligence будуть широко доступні для співробітників, консультантів, клієнтів та громадськості».
Тим не менш, до нинішньої ери демократизації Business Intelligence (почалася близько 5 років тому) дрібніші організації були практично позбавлені можливості реально використовувати ці технології. Багато великих корпорацій зазвичай наймають «керівника відділу інформатизації» для управління бізнес-аналітикою – функцією, яка частково охоплює (принаймні на папері) операційні функції різних департаментів. Функціонал директора з інформаційних технологій часто перетинається з роботою директора з безпеки, технічного директора тощо. До демократизації у невеликих організацій і компаній просто не було коштів та ресурсів, необхідних для збирання та інтерпретації великих обсягів даних… не кажучи вже про розгортання цього як BI у якомусь значному чи зв'язному вигляді.

Однак, як відомо, всім, хто звертає на такі речі увагу, в даний час ми живемо в епоху Big Data - нової світової парадигми, коли компанії можуть ефективно збирати, аналізувати та використовувати для управління дані в обсягах, які були неможливі та немислимі лише кілька років тому. Не використовувати ці інструменти в управлінні, або не звертати на це увагу - свідомо гальмувати розвиток бізнесу і прирікати його в найближчому майбутньому на відставання від конкурентів. Згадаймо – смартфон демократизувався понад 10 років, а значно дорожча на старті та просунута по суті технологія всього 5 років – період скорочується, час працює на тих, хто у тренді. Ці досягнення дозволяють малим та середнім підприємствам використовувати інформацію, яка є базисом для аналізу даних та прийняття управлінських рішень. При цьому немає необхідності у сховищах, великих ІТ та аналітичних відділах або дорогому обладнанні. На початку ланцюжка демократизації бізнес-аналітики стоять компанії, які працювали з блакитними фішками, з великими відділами ІТ. Вони мали реальну перевагу над конкурентами, які не користувалися цією технологією. Малі та середні підприємства в цей час мали покладатися на спостережливість, інтуїцію, що, навіть будучи відточеним роками досвіду та мудрості, було досить ризикованим способом приймати важливі рішення. Тепер ігрове поле стає більш рівним всім учасників.
Джим Хейр, галузевий аналітик Gartner Group, який займається дослідженнями BI, вважає, що основна спільнота малого та середнього бізнесу тільки зараз відчуває реальність вищезгаданого прогнозу Gartner про інформаційну демократію. "Поки не були доступні хмарні можливості, більшість малих та середніх підприємств просто використовували Ms Excel у комплексі із вбудованими в облікових системах функціоналом. Більшого вони собі дозволити не могли".
Наразі спостерігається тенденція зростання аналітичних додатків на основі SAAS, орієнтованих на вирішення вертикальних бізнес-завдань. При цьому користувачі можуть швидко налаштовувати та використовувати ці програми самостійно, просто один раз скориставшись послугою фахівців зі створення BI – моделі. Тобто. вже немає необхідності утримувати величезний ІТ-відділ і велику кількість аналітиків, які готують звіти для прийняття рішень – це зробить Business intelligence system. І ці аналітичні моделі адаптуються під роль і спеціалізацію користувача замість вимагати від користувача вивчення інструмента.
Від демократизації BI виграють не лише високотехнологічні підприємства малого та середнього бізнесу.
Як приклад потенційного користувача BI можу навести одну цікаву компанію, в якій ми нещодавно закінчили проект з оптимізації бізнес-процесів та автоматизації управлінського обліку. Ця компанія явно готова використовувати плодів демократизації BI. Бізнес полягає у виробництві сонцезахисного обладнання в Одесі. Вони продають маркізи та козирки на вікна на замовлення і повинні знати які типи тканини та профілю будуть затребувані в режимі реального часу, приймаючи аналітичні рішення щодо їх закупівлі практично на льоту. У принципі, в обліковій системі більшість необхідної інформації у них вже існує… Але існує в розрізненому та необробленому вигляді. І якщо її підключити до BI та задати правильні сценарії і алгоритми планування – результат буде чудовий. Ця невелика компанія є чудовим прикладом того, як навіть найменший магазин тепер має доступ до тих самих потужних технологій, що й великі корпорації.
Інструменти BI призначені для використання людьми, яким необхідно знаходити та аналізувати великі обсяги даних, але вони не мають або майже не мають досвіду у їх обробці. Традиційний підхід до аналізу вимагає від ІТ встановити сховище даних, інтегрувати його з транзакційними обліковими системами, моделювати дані та створювати звіти для бізнес-користувачів, процес створення яких займає дні.
На той час інформація буде застарілою на кілька днів чи тижнів. Але завдяки сучасним інструментам, за словами Хейра, продуктивність бізнес-аналітики значно вища, що дозволяє користувачам взаємодіяти з даними та отримувати в рази більше інформації в режимі реального часу. «Це означає, що бізнес-користувачі тепер мають можливість створювати власні панелі звітів, досліджувати дані, співпрацювати і швидше ділитися результатами з іншими учасниками процесу». В даний час найбільшою проблемою, з якою стикаються підприємства малого та середнього бізнесу при впровадженні інструментів бізнес-аналітики, є відсутність кваліфікованих фахівців, оскільки для підготовки перевірених рішень бізнес-аналізу потрібні адміністратори баз даних, бізнес-аналітики на постійній основі для їх реалізації та обслуговування. і які коштують чималих грошей. Малому та середньому бізнесу необхідні рішення, що базуються на хмарних технологіях та використанні готових моделей, створених одного разу професіоналами. Це дозволить мінімізувати потребу в дорогих ІТ фахівцях та фінансових аналітиках, оскільки модель сама видаватиме результуючу інформацію для ухвалення топ-менеджерами управлінських рішень.

Завдяки новим інструментам, які використовуються для бізнес-аналізу, критично важливі дані, які є базисом для прийняття рішень у реальному часі на всіх рівнях організації, швидко стають доступними для користувача. При цьому не потрібно попередньої підготовки та обробки даних в ІТ відділі та складання звітів аналітиками за допомогою Ms Excel. Технологія BI надає дані тим, хто приймає рішення, використовуючи системи, які можуть обробляти Big Data без необхідності у дорогому обладнанні чи фахівцях. Демократизація бізнес-аналітики тут, вона реальна, вона керує.