Малий бізнес може використовувати великі дані (Big Data).

У процесі реалізації проектів на підприємствах малого і середнього бізнесу (МСБ) мені доволі часто доводилося стикатися з тезою про те, що Big Data чи бізнес-аналітика можуть використовуватися лише великими корпораціями. Основними причинами такого переконання є:

  • думка про те, що використання бізнес-аналітики є чимось захмарним і недосяжним для простих підприємців (хоча насправді це звичайні лінощі, адже треба трохи напружитись і розібратися де яка інформація розміщена і яку кнопку треба натиснути).
  • Висока вартість встановлення і використання.

Це питання я вже розглядав у статті «Ера інформаційної демократизації», тому відповім коротко. З приводу лінощів все зрозуміло – хочеш зекономити грошенят, доведеться навчитися користуватися і перебудувати бізнес під нові реалії. З приводу високої вартості – сучасна BI система дозволяє інтегрувати в одну базу дані з різних джерел, якими ви користуєтеся і це коштує на порядки дешевше за встановлення великих ЕРП систем, тобто є фінансово прийнятним для підприємств МСБ. Звичайно, перебудувати бізнес, що керується на базі використання даних, складно. Ви маєте справу з складними масивами записів, які знаходяться в різних джерелах, мають різну структуру, і відповідно, потребують певних зусиль для обробки і приведення до зрозумілого і корисного вигляду. Більше того, багато провідних рішень бізнес-аналітики вимагають дорогих і складних інструментів, які немає сенсу встановлювати на МСБ. Отже, для того, щоб отримати максимальний ефект, е сенс звернутися до спеціально навчених людей, які цим будуть для вас перейматися, а також скористатися порадами що базуються на досвіді реалізації проектів з налагодження бізнес-аналітики на невеликих підприємствах.

Централізуйте розміщення і зберігання даних.

Зберігання первинних даних в одному місці означає, що ви зекономите час на збирання їх разом і гроші на оплату програмістам за їх інтеграцію. Немає необхідності входити і виходити з декількох облікових записів, переходити на різні VPN сервери, щоб зібрати дані та об’єднати їх в єдину базу, якщо ваша інформаційна BI панель може передавати потрібну інформацію з єдиного центру.

Згідно з недавніми дослідженнями, проведеними Aberdeen, середній користувач бізнес-аналітики регулярно звертається до 30 унікальних джерел даних. Коли всі ваші джерела налаштовано на автоматичне об’єднання в єдину базу, ви точно знатимете, де шукати важливу інформацію, наприклад, про  ключові показники ефективності (КРІ), тож ви швидше зможете прийняти управлінське рішення на основі підготованих звітів і збільшувати прибуток.

Групова робота з даними – запорука успіху.

Щоб досягнути максимального ефекту, ваша платформа BI має бути доступною з різних пристроїв, і головне, для інших співробітників. Ось де використання хмарних технологій стає у пригоді і для МСБ. Оскільки звіти розміщені в хмарі, кожен задіяний у бізнес-процесах може увійти на платформу з будь-якого місця чи пристрою, де є підключення до Інтернету. Це набуло особливої актуальності після початку війни. Можливість отримати потрібну інформацію коли і де вона вам потрібна, гарантує, що ви зможете використати її максимально ефективно.

Уникайте занадто складних рішень.

На етапі дизайну дашбордів для керівників підприємств чи фінансистів я багато разів стикався з бажанням втулити все що можливо в один звіт. Можливо CEO чи CFO підсвідомо хочуть за заплачені гроші отримати максимум можливостей. Але в подальшому більшість складних штучок не використовуються взагалі, а невелика частина вкрай рідко. В той же час модель суттєво навантажується складними навісами. Тому моя порада – платформа для вашого щоденного використання має бути максимально простою. Ви можете легко захопитися цікавими складними меню та безліччю кольорових кнопок для нарізки даних, але якщо ви дозволите складності перевищити межі, це не лише займе багато часу і додаткові гроші, але і ускладнить отримання цінної інформації, яка вам потрібна для щоденної діяльності. Чим більше у вас джерел даних, тим складнішою стає ваша матриця даних (база). Вам знадобиться платформа, яка допоможе централізувати, аналізувати та візуалізувати  всі дані, та обробляти їх для поточного аналізу в реальному часі. Це допоможе вирішити проблеми Big Data  на рівні невеликого підприємства. Тож необхідно спростити все і зосередитись на справді важливому, а не втрачати час на кнопочки.

Зосередьтеся на простоті користування.

Вибір тієї чи іншої платформи для бізнес-аналітики – то окреме питання в основному для технічних спеціалістів.  Для підприємств МСБ доволі накладно тримати в штаті розробника. Ефективніше розробити за допомогою сторонніх розробників модель і далі користуватися готовими дашбордами в роботі, сплачуючи невеликі кошти за підтримку. Тому у процесі прийняття рішення треба звертати увагу на можливість максимально автономної щоденної роботи платформи, яка не потребує щоденного програмування для формування звітів і знайдіть людей, які це зможуть зробити.

Пам’ятайте про вигоди швидких рішень.

Сучасні споживачі досить швидко діють  і приймають рішення, що дає їм змогу утримати і зберегти свій бізнес. Важливо вміти діяти швидко, реагуючи на потреби ваших клієнтів у міру їх надходження. Деякі проблеми можна передбачити, інші, нажаль, ні. Технології використання даних у реальному часі можуть допомогти діяти швидко  - незалежно від того, чого вимагають інші клієнти.

Дані покажуть, що багато зовнішніх факторів можуть впливати на пошукову поведінку – від святкових розпродажів до спортивних заходів і тим більше розповсюдження чи скорочення зони бойових дій. Використовуйте статистику у реальному часі, щоб адаптувати свій підхід за потреби.

Використовуйте правильні рішення бізнес аналітики.

Дослідження показують, що компанії, які отримують найбільшу користь від рішень бізнес-аналітики та аналітики, зосереджуються на співпраці та підвищенні впевненості команди, а не на самих технологіях. Завдяки правильній платформі ваш бізнес може отримати статистику з даних, щоб створювати кращі продукти та послуги, покращувати загальну взаємодію з клієнтами тощо.